Během druhé poloviny školního roku 2018/2019 se podařilo vytvořit jedinečné promo foto, které dokumentuje výukový program "Začít spolu", který je na ZŠ kpt. Jaroše, Trutnov, Gorkého 38 realizován již od roku 2014. V letošním školním roce je metodika "Začít spolu" uplatňována v devíti třídách na ZŠ kpt. Jaroše, Trutnov, Gorkého 38 a ve čtyřech třídách na odloučeném pracovišti, na ZŠ Pod Montací v Náchodě. Ve spolupráci s profesionálním fotografem panem Milošem Šálkem bylo vytvořeno deset promo fotogalerií, které charekterizují typy činností, které jsou stavebními pilíři programu "Začít spolu". Promo foto můžete prohlížet ZDE.
text: Mgr. Karajanis Petr, DiS.
foto: pan Šálek Miloš
Konkrétní struktura dne a délka jednotlivých činností se vždy řídí potřebami dětí a odvíjí od tématu, na němž ve třídě pracují. Každý pedagog má i své individuální odlišnosti v organizaci dne. Existují však typy činností, které se objevují ve všech třídách.
1) Ranní kruh
Ranní kruh je místo pro společné setkávání, sdílení zážitků, naladění se na program dne a seznámení se s plánem dne. Součástí Ranního kruhu je i práce s ranní zprávou.
2) Společná práce
Po ranním kruhu obvykle následuje společná práce. Jedná se nejčastěji o učební aktivity, v nichž celá třída pracuje na společném zadání. Děti pracují samostatně nebo kooperativně ve dvojicích či malých skupinkách. Nejčastěji je při společné práci vyučován český jazyk a matematika.
3) Práce v centrech aktivit
Úkoly pro práci v centrech aktivit se vztahují k tématu, na kterém děti v daném období pracují. Úlohy vedou děti k přemýšlení a praktické činnosti. Kromě základních (povinných) úkolů jsou připraveny i „výzvy“. Centrum aktivity si děti vybírají podle své volby a předem daných pravidel (obvykle se zapisují do tabulky), během týdne projdou všemi centry. Učitel přechází do role pozorovatele a pomocníka.
Centra aktivit:
- matematika,
- český jazyk,
- pokusy a objevy,
- ateliér.
Jsou centra aktivit něčím výjimečná?
- práce v malých skupinách,
- aktivní učení na základě vlastní zkušenosti,
- rozvoj samostatnosti,
- individualizace,
- možnost volby zvyšuje motivaci a zodpovědnost.
4) Hodnotící kruh
Na závěr dne se všichni opět sejdou, V hodnotícím (reflektivním) kruhu děti prezentují výsledky své práce, hodnotí, co a jak se jim dařilo, nedařilo a proč, vyměňují si zkušenosti, dávají doporučení dalším skupinám, které budou v centru aktivit pracovat, učí se od sebe navzájem. Je zde prostor pro vzájemné hodnocení mezi dětmi a samozřejmě i pro hodnocení učitele.
5) Hodnocení žáků v programu „Začít spolu“
Hodnocení žáků probíhá jednak na úrovni sebehodnocení. Děti provádějí pravidelně vlastní sebehodnocení odvedené práce, pravidelně vyhodnocují průběh svého vzdělávání a plánují svůj vlastní rozvoj. Své sebehodnocení konzultují s učitelem. Pedagog využívá k hodnocení především ústní zpětnou vazbu - hodnotí slovem. V průběhu celého vzdělávacího procesu žák dostává pravidelně zpětnou vazbu ke své práci i v průběhu vyučování. Paralelně probíhá i známkové hodnocení. Rodiče jsou informováni na společných konzultacích, ke kterým je přizýván i žák.
6) Spolupráce s rodinou
Spolupráce mezi školou, rodinou a komunitou je velice významný faktor podporující efektivitu vzdělávání dětí. Snahou školy je vytvářet podmínky pro fungování partnerského vztahu rodiny a školy a nabízet rozmanité formy spolupráce.
text: Mgr. Karajanis Petr, DiS.
Strana 1 z 2
- Začátek
- Předchozí
- 1
- 2
- Následující
- Konec