Projektový den na ZŠ kpt. Jaroše, Trutnov, Gorkého 38 - 30 let od sametové revoluce
V pátek 15. listopadu 2019 se na naší škole uskutečnil projektový den, který měl připomenout důležitý státní svátek - 17. listopad 1989 „Den boje za svobodu a demokracii“.
Všichni učitelé se tématu zhostili zodpovědně, nápadů jak žákům předat informace o historických událostech bylo nespočet. Hned ráno nás do tématu uvedla opravdová demonstrace na školním dvoře, při které děti skandovaly, přijela skutečná policie a snažila se potlačit a zastrašit účastníky. Některé třídy, dokonce i ročníky, pracovaly společně (žáci si vyměňovali vzájemně informace), promítaly se filmy, cestovali jsme časem, zpívalo se, cvičily se spartakiádní sestavy, malovalo se, tvořily se rozhovory, navštívili jsme muzeum, zasadil se strom. Také se vyrazilo na pěší výlet na Hrádeček, kde se opekly buřty. Cestou se debatovalo o událostech roku 1989. Mnohé třídy nezůstaly jen u historických faktů, ale ponořily se hlouběji do emocí, nálad či postojů. Myslíme si, že se projektový den povedl, a přestože dala příprava mnohým nemálo práce, pokusíme se podobnou akci vymyslet zase na jiné zajímavé téma.
Protože den byl opravdu pestrý, je škoda, abychom nevěděli, jak ho ostatní kolegové pojali, proto pár informací:
Zdeněk Ryšavý (7. B): Sedmáci ráno vyrazili autobusem do Mladých Buků, odkud „vyšlápli“směrem k Hrádečku – chalupě
V. Havla, našeho prvního demokratického prezidenta. Tam zapálili svíčky a seznámili se s několika fakty z jeho života. Kromě toho si ukázali chatu na protějším kopci, odkud tajná státní policie V. Havla sledovala. Pak se vydali k domu pana Pechana, mimochodem dědečka našeho Vládi Pechana, který v časech nejhorších V. Havlovi nezištně pomáhal. Poblíž jeho statku pozorovali v oboře stádo daňků. Pak už směřovali k Peklu, kde si rozdělali oheň a opekli vuřty, pečivo, jablka i marshmellow bonbóny. V Horním Starém Městě nasedli na místní dopravu a jeli do školy.
Soňa Buchtová (1. A): Děti z první třídy se zvládly učit a zároveň krásně propojit historická fakta. Po úvodním informačním kruhu počítaly socialistické mince při matematice, hledaly a kroužkovaly samohlásky v textu o státním svátku při češtině. Při prvouce doplňovaly symboly k České republice (vlajku, lípu) Měly vlastně takový tematický den.
Míla Brádlerová (3. C): Třeťáci hodně malovali. Pomocí národních barev ráno vybarvovali symbol vítězství a klíče. Poté to bylo panorama Prahy. Dopoledne vyrazili do města na procházku, navštívili nábřeží Václava Havla a došli až k pivovaru, kde si prohlédli nově nainstalovaný podpis – Ferdinand Vaněk. Také sledovali Dějiny udatného národa českého, poslechli si Modlitbu pro Martu či písně K. Kryla.
Jitka Ryšavá, Kamila Burešová a Dáša Schmiedová: žáci z 6. C spolupracovali s žáky z 2. A a 8. B., úvodem byli dekorováni trikolórou. Asi jako ve všech třídách se pracovalo s myšlenkovou mapou a výuka byla doplněna o kapitolu z cyklu Dějiny udatného národa českého. Osmáci využili povídání pamětníků, ze vzpomínek pak vyhodnocovali klady a zápory režimu a následných polistopadových dní. Ve skupinách pracovali na koláži. Práce si hned vyvěsili a den zakončili reflexí pomocí metody ruka.
Renata Brátová (4. A): V rámci spolupráce rodiny a školy přišli do vyučování příbuzní našich žáků, a proto tato třída absolvovala besedu s místním rodákem a absolventem naší školy politologem panem Petrem Justem.
Markéta Čalovková (3. B): Na projektový den přišli třeťáci v dobovém oblečení, první část dne tvořila práce v centrech. Ve čtyřech centrech žáci dostali svazek klíčů s úkoly (rozdělování fotografií a článků z období před a po revoluci, doplňování textu - vyhledávání pomocí internetu, poznávání znaků a osobností). Ve druhé části se třída přesunula do tělocvičny k nacvičení „spartakiádní“ sestavy, kterou pak žáci zatančili prvňáčkům. Za odměnu děti ochutnaly šuměnky z dlaně.
Dáša Schmiedová (6. C): V průběhu několika třídnických hodin si šesťáci povídali o životě v naší republice před rokem 1989, doma vyzpovídali rodiče, viděli záběry socialistického Trutnova a byli se podívat v muzeu na výstavu fotografií věnovanou revolučnímu dění v Trutnově. Tam je pan Vašata také seznámil se spoustou dalších informací. Takto připravení se v pátek 15. 11. spojili s žáky 2. A a třídou 8. B, aby společně zpracovávali získané informace. Všichni měli možnost zapojit se do práce ve skupinách a být tak platným členem pracovního týmu. Přes počáteční obavy se dětem práce velmi dařila a moc se jim líbila. Den byl zakončen koláží.
Dáša Dostálová (5. A) probíhal projektový den takto: ráno žáci zhlédli dva krátké animované filmy - co předcházelo sametové revoluci a potom její průběh. Nejdůležitější pojmy si napsali na tabuli. Potom šli do muzea, kde viděli komentovanou výstavu - Sametová revoluce v Trutnově. Děti zhlédly dobové fotografie z prvních demonstrací v našem městě, vystoupení Richarda Sachera a fotky z návštěvy Václava Havla. Výstava též připomněla odchod okupační sovětské armády a první demokratické volby. Na závěr děti vyplnily pracovní list. Ve škole nás navštívila děvčata z 9. A, která měla připravenou přínosnou prezentaci, video a křížovku. Na závěr jsme si ve skupinkách vyrobili plakát s nejdůležitějšími informacemi z celého dne.
Gábina Hurdálková, Helena Nemanská, Jana Viková: Tato meziročníková spolupráce 4. C a 2. B přinesla informace o pojmech státní svátek, stávka a revoluce. Děti se pomocí konkrétních případových studií snažily rozlišit, které životy patří do éry svobody a které do éry nesvobody. Téma bylo také doprovázeno obrázkovým komiksem, děti malovaly symboly svobody a nesvobody, které následně lepily na plachtu. Závěrem dne bylo společné focení a čtvrťáci zašli ještě na školní pozemek, kde zasadili jabloň svobody, kterou ozdobili trikolorou.
Jirka Teichmann (5. C) a Janka Kyselicová (4. B): Páťáci spolu se čtvrťáky zažili skoro opravdovou demonstraci na dvoře školy. Dorazili za zpěvu písně s vlastnoručně vyrobenými transparenty. Pan ředitel Jiří Paták věrohodně sehrál roli policisty a donesl si dokonce obušek. Posléze přijela zásahová jednotka Městské policii, která suplovala Pohotovostní pluk SNB. Závěrem žákům předváděla vybavení zásahové jednotky. Poté se páťáci společně podívali, na díl seriálu Vyprávěj.
Petra Blahnová (6 .B): Šestáci byli spojeni se 4. A, v centru aktivit si zahráli na novináře, psali zprávu z listopadu 1989, zaznamenali rozhovor s Václavem Havlem, skládali báseň na listopadové téma a naučili se písničku Náměšť od J. Hutky.
Jitka Nováčková (2. C): Žáci zhlédli sehranou demonstraci spolu se čtvrtou a pátou třídou. Poté si o ní popovídali. Děti si přinesly zápisky o tom, co jim doma povyprávěli rodiče. Pak žáci viděli dokument, vybarvovali symboly (vlajku, klíče a Pražský hrad). Závěrem absolvovali vycházku „Po stopách V. Havla“, prošli se okolo pivovaru a po nábřeží V. Havla.
Míša Gabauerová (1. B): Prvňáci z víček od PET lahví skládali českou státní vlaku, byli se podívat na ukázku spartakiádní sestavy v tělocvičně. Také třídili fotky a pokoušeli se zařadit, zda obrázky patří před nebo za rok 1989.
Táňa Pilná (6. A): Šesťáky, pomocí prezentace a křížovky, seznamovali deváťáci s událostmi mezi lety 1948 – 1989. Poté se vydali do muzea na objednaný edukační program, odkud si přinesli i pracovní listy. Následně vyráběli transparenty a „klíče“.
Pavla Škodová (5. B): Páťáci zpívali písničky, například Náměšť od J. Hutky či Pravda vítězí od skupiny Tublatanka.
Václav Loufek (8. A): Třída 8. A sledovala film Pelíšky, na který se dívala po částech, sekvence doplňoval pan učitel konkrétním výkladem. Poté se děti vydaly do místního muzea, kde vyslechly přednášku o dění v letech 1948 – 1989. Závěrem se třída zabývala žákovskými referáty – příběhy rodičů a prarodičů.
Kamila Burešová (2. A): V týdnu od 11. do 15. 11. děti cestovaly časem a přesouvaly se ze staletí do staletí a poznávaly minulost naší vlasti. 15. 11. se ocitly v roce 1989. Sledovaly dějiny a zaznamenávaly pocity. Třídily je na kladné a záporné. S poznatky pak vyrazily do šesté a osmé třídy, kde v šestičlenných týmech vyráběly koláž k výročí Sametové revoluce.
Gábina Grundová (9. B): Po úvodním mluveném slovu žáci zhlédli videozáběry ze 17. 11., byly vysvětleny klíčové pojmy a fakta. Poté, při skupinové práci, žáci mapovali komunistický režim – Cesta k Sametové revoluci. Výsledkem dne bylo leporelo od roku 1948 do roku 1989.
Jaroslav Krejčí (7. A): Den u sedmáků začal přednáškou třídního učitele na téma dějiny v Československu od roku 1918 do roku 1989. V devět hodin přišli na návštěvu žáci z devátých ročníků a přednášeli dále. Poté následovala návštěva městského muzea. Závěrem žáci sledovali filmy, které rozebírali a povídali si o nich.
Petra Samcová (3. třída): Děti tvořily stužku (trikoloru přidělávaly na keramický podklad). Dále pracovaly s tzv. Lapbookem, což bylo v tomto případě vlajka ČR a události z roku 1989.
Třídy 5. A, 6. A a 7. A vyslechly přednášku dětí z 9. A, při které se seznámily se základními pojmy a osobnostmi.
Třídy 5. A, 6. A, 7. A a 9. B navštívily edukační program Sametová revoluce v Muzeu Podkrkonoší v Trutnově.
text a zpracování reportů: Mgr. Viková Jana
foto: pan Šálek Miloš