Třída 9.A

Ve čtvrtek 6. 6. 2024 se třída 9. A vypravila do Pece pod Sněžkou a odsud do Obřího dolu. Cestou nám průvodkyně z KRNAPu vyprávěla zajímavosti o Obřím dolu, které jsme následně využili v pracovních listech. Z Obřího dolu jsme šli přes rašeliniště s rosnatkami okrouhlolistými do Modrého dolu a odsud zpět do Pece pod Sněžkou. V pátek 7. 6. 2024 jsme dojeli na Babí k pevnosti. Cesta nás vedla přes Dvorský les k Rýchorské boudě. Na vyhlídce u Rýchorské boudy jsme si prohlédli panorama Krkonoš a vzácné rostliny – např. sasanku narcisokvětou nebo prhu arniku. V průběhu cesty jsme se dozvěděli, co jsou rozsochy, smrkové rodinky nebo proč jsou buky na Rýchorách křivé. Opět jsme vyplnili pracovní listy, občerstvili se na Rýchorské boudě a vydali jsme se přes Slunečnou stráň do Svobody nad Úpou. Slunečná stráň je nyní rozkvetlá prstnatci májovými. Při výtvarné výchově nás čeká tvorba papírových prezentací se zajímavostmi z terénních exkurzí po Krkonoších.

Odkaz na fotogalerii ZDE.

text a foto: Mgr. Voplatková Petra, učitelka přírodopisu

V pátek 26. 5. 2023 jsme v chemických laboratořích SPOŠ ve Dvoře Králové nad Labem analyzovali nápoje s použitím separačních metod a důkazových reakcí. Dále jsme využili redoxní reakce k čištění stříbra a k přípravě chemického semaforu. Ze separačních metod jsme si vyzkoušeli chromatografii a filtraci. Ethanol jsme prokázali reakcí s dichromanem draselným a kyselinou sírovou. Došlo ke zbarvení reakční směsi dozelena. Zjistili jsme, že kyselina sírová způsobí zčernání (zuhelnatění) cukru. Stříbrný šperk jsme vyčistili v roztoku sody a teplé vody s kouskem alobalu. Nakonec jsme připravili chemický semafor. V jedné kádince jsme smíchali glukózu s vodou a ve druhé kádince hydroxid sodný s vodou. Roztok glukózy jsme zahřáli na 35 °C a přidali do něj malé množství indigokarmínu. Do zahřátého roztoku glukózy s indigokarmínem jsme nalili roztok hydroxidu sodného. Mohli jsme pozorovat, že směs změnila barvu na zelenou, žlutou a červenou. Za organizaci projektového dne děkujeme Ing. Monice Štodtové, Ing. Lence Stránské a Mgr. Tereze Fejtové.

Odkaz na fotogalerii ZDE.

text a foto: Mgr. Voplatková Petra, učitelka přírodopisu

Žáci sedmých tříd vypracovali v chemii samostatně projekt, který se týkal krystalizace roztoku chloridu sodného (kuchyňské soli). Krystalizace je schopnost látek vylučovat se z roztoků v podobě krystalů. Žáci si připravili nasycený roztok chloridu sodného, tento roztok následně postavili v otevřené sklenici na bezpečného místo a nechali volně odpařovat kapalinu. Po dobu cca dvaceti dnů žáci zaznamenávali (popis + fotografie), jak se kapalina odpařuje a jak sůl krystalizuje. Výsledky svého pozorování žáci uložili do prezentací. Některé práce byly velmi zdařilé.

Ukázka samostatného projektu ZDE.

 

text a foto: Mgr. Voplatková Petra, učitelka chemie

V našich hodinách anglického jazyka se mimo jiné také učíme péct. Tentokrát jsme si upekli pro Angličany oblíbený jablkový koláč, který se nám moc povedl a všem moc chutnal. Někteří žáci se nechali inspirovat a upekli si tuto dobrotu i doma se svými rodiči.

Odkaz na fotogalerii ZDE.

Při chemii jsme si předvedli, jak lze oddělit složky ze směsí. Často používanými metodami jsou usazování, filtrace, krystalizace nebo destilace. Viky a Terka nám předvedly vyluhování čaje do vody a do lihu. Extrahované látky přecházejí do rozpouštědla, ze kterého se dají získat jeho odpařením. Ema nám ukázala chromatografii na křídě. Při chromatografii dojde k rozdělení látek mezi nepohyblivou (křída) a pohyblivou fázi (voda).

Odkaz na fotogalerii ZDE.

 

text a foto: Mgr. Voplatková Petra, učitelka chemie

Back to top