Třída 9.A

8. 11. 2022 žáci 7. A při hodině fyziky prezentovali své práce na téma „Jak fyzikální objevy a stroje ulehčují lidskou práci?“. Dozvěděli jsme se mnoho informací od využití klínu a kola, o druzích páky či kladky, až po zjednodušení lidské práce s pomocí pračky, sušičky, myčky nádobí, vysavače, apod.

text a foto: Mgr. Voplatková Petra, učitelka fyziky

V rámci učiva fyziky - jednotky objemu a měření objemu – nám Honza přinesl ukázat odměrnou nádobu používanou v domácnosti k měření objemu např. mléka. Odměrné nádoby jsou určeny k odměřování jediného objemu (např. nedělaná pipeta) nebo mají stupnici k odměřování různých objemů (dělená pipeta, odměrný válec, byreta).

 

text a foto: Mgr. Voplatková Petra, učitelka fyziky

Ve fyzice probíráme magnetické vlastnosti látek. Žáci se dozvěděli, že magnet působí magnetickou silou na feromagnetické látky (např. železo nebo nikl). Déle jsme popsali magnet a jeho póly. Souhlasné póly se odpuzují, nesouhlasné póly magnetů se přitahují. Ukázali jsme si, že se magnety přitahují nebo odpuzují i tehdy, když se vzájemně nedotýkají. Důvodem je magnetické pole, které působí silou na jiné magnety nebo feromagnetické látky. Účinky magnetického pole slábnou se vzdáleností od magnetu. Za pomoci železných pilin jsme zobrazili magnetické pole tyčového magnetu. Vysvětlili jsme si, co jsou indukční čáry magnetického pole. Dále jsme si předvedli, jak vznikají dočasné magnety. Aby si žáci vše lépe zapamatovali, každý si připravil ukázku magnetických vlastností látek.

Odkaz na fotogalerii ZDE.

 

text a foto: Mgr. Voplatková Petra, učitelka fyziky

Při hodinách fyziky jsme probrali jednotky délky a délková měřidla. Naučili jsme se převádět jednotky délky a následně jsme si povídali o různých typech délkových měřidel, která měří s různou přesností. Ve čtvrtek 20. 1. 2022 nám Honza Nežádal, při hodině fyziky ukázal přesná délková měřidla, která popsal a předvedl. Honza nás nechal, abychom si vyzkoušeli měření s digitálním posuvným měřidlem, digitálním mikrometrem, talířovým mikrometrem, dutinovým mikrometrem a digitálním úchylkoměrem.

Odkaz na fotogalerii ZDE.

 

text a foto: Mgr. Voplatková Petra, učitelka fyziky

Ve čtvrtek 9. 12. 2021 jsme se vypravili do Vrchlabí, kde jsme se v KCEV Krtek seznámili s oběhem látek v přírodě v programu „Koloběh života nejen v Krkonoších“. Na začátku programu jsme si povídali o krajině Krkonoš a o vztazích mezi neživou přírodou a organismy a mezi organismy navzájem. Vysvětlili jsme si vztahy v potravní pyramidě, jejíž základ tvoří anorganický svět a na vrcholu stojí karnivoři. Producenti v procesu fotosyntézy produkují glukózu a kyslík. Dále jsme mluvili o parazitech a rozkladačích. V další části programu jsme se seznámili s životem ve vermikompostéru. Program jsme zakončili hrou, při které jsme hledali a vyměňovali kartičky, ze kterých jsme skládali potravní řetězec. Někteří z nás si odnesli odměny ve formě klíčů k určování půdních bezobratlých živočichů, lišejníků, orchidejí nebo hornin. Mnozí žáci mají již v 6. třídě velmi dobré znalosti přírodopisu.

Odkaz na fotogalerii ZDE.

 

text a foto: Mgr. Voplatková Petra, učitelka fyziky

Back to top