Program Začít spolu je součástí mezinárodní sítě, jeho myšlenky jsou realizovány ve 30 zemích světa. Program je zaštítěn mezinárodní asociací ISSA (International Step by Step Association).
V České republice je vzdělávací program Začít spolu se souhlasem MŠMT realizován od roku 1994 v mateřských školách a od roku 1996 v základních školách. Na jeho monitorování, evaluace a implementaci se podílí organizace STEP BY STEP ČR www.sbscr.cz. V současné době uplatňuje v různé míře metodiku programu Začít spolu více než 100 mateřských a 70 základních škol. Program svými východisky úzce koresponduje se současnými požadavky na výchovu a vzdělávání formulovanými v Rámcovém vzdělávacím programu pro předškolní vzdělávání a v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání. Jeho metodika je v souvislosti s těmito oficiálními dokumenty doporučována pro tvorbu školních a třídních vzdělávacích programů.
Program Začít spolu je pedagogický přístup orientovaný na dítě spojující v sobě moderní pedagogické a psychologické vědy s osvědčenými vzdělávacími postupy.
Od roku 2002 se začal klást velký důraz na měření kvality tohoto programu v mezinárodním kontextu. Tým odborníků z Evropy a Ameriky vytvořil pod záštitou mezinárodní Step by Step asociace Standardy programu (ISSA), které formulovaly požadavky na kvalitu práce učitele. Dokument je v současné době prezentován pod názvem „Kompetentní učitel 21. století: Mezinárodní profesní rámec kvality ISSA“. Dokument je vymezen následujícími oblastmi výchovně vzdělávacího procesu:
- Komunikace
- Rodina a komunita
- Inkluze, rozmanitost a demokratické hodnoty
- Plánování a hodnocení
- Výchovně vzdělávací strategie
- Učební prostředí
- Profesní rozvoj učitele
Každá oblast obsahuje několik kritérií, která jsou dále specifikována pozorovatelnými indikátory. Indikátory doplňuje rámec jejich obsahové náplně a je doplněn praktickými příklady, kterými lze indikátor naplňovat.
Hlavním smyslem tohoto dokumentu je umožnit učiteli snáze a průběžně vyhodnocovat svoji práci podle jasně daných kritérií, získat konkrétní zpětnou vazbu o oblasti, která ho v jeho dalším profesním rozvoji aktuálně zajímá a umožnit mu samostatně či s podporou plánovat další kroky a postupy, které povedou ke zvýšení kvality jeho práce.