Třída 8.B

Minulý týden uspořádali žáci ze 7. B dvě anglická interaktivní divadelní představení s názvem Stone Soup - Kamenná polévka, na která pozvali mladší spolužáky z tříd 3. A a 3. B. Příběh o tulákovi, který přelstil starou lakomou ženu, děti nejen pobavil, ale také otestoval jejich schopnost se do vystoupení v angličtině zapojit. Děkujeme za návštěvu a těšíme se zase příště.

Odkaz na fotogalerii ZDE.

text a foto: paní Drygalská Naďa, učitelka Aj

Při hodině chemie jsme si vyzkoušeli, jak změřit veličiny důležité pro výpočet hustoty. Těleso z pevné, stejnorodé látky jsme zvážili. Následně jsme vybrali vhodný odměrný válec a zapsali objem vody. Do odměrného válce s vodou jsme ponořili pevné těleso a zjistili objem vody s tělesem. Z rozdílu těchto objemů jsme vypočítali objem tělesa. Hmotnost a objem tělesa jsme dosadili do vzorce pro výpočet hustoty a vypočítali hustotu pevné látky v g/cm3 a kg/m3.

Odkaz na fotogalerii ZDE.

text a foto: Mgr. Voplatková Petra, učitelka chemie

Po jarních prázdninách jsme se zúčastnili exkurze v rámci výuky češtiny a vlastivědy. Společně jsme navštívili broumovský benediktínský klášter, kde jsme se zúčastnili vzdělávacího programu SKRIPTORIUM. Časně ráno jsme se sešli na autobusovém nádraží. Mnozí z nás již ráno nemohli dospat, všichni dorazili včas, dokonce i a paní učitelka a pan učitel. Po dvou hodinové „zážitkové“ jízdě autobusem jsme dorazili do Broumova a vydali se ke klášteru. V klášteře jsme nejprve navštívili knihovnu s velmi starými a vzácnými knížkami. Mají jich tam, že bychom je nepřečetli ani do deváté třídy. Dříve jich tam bylo skoro sedmdesát tisíc a mezi nimi i největší skvost „Ďáblova bible“, kterou bohužel teď můžeme vídat už jenom v muzeu ve Švédsku. Také jsme se mohli podívat na „Turínské plátno“, tedy jednu z jeho mála kopií. Jedná se o látku, do které bylo zabaleno tělo Ježíše po sejmutí z kříže. Po prohlídce knihovny jsme si vyprávěli s paní lektorkou, co to vlastně skriptorium vůbec je, jak se dříve musely knížky složitě ručně opisovat a jak z toho mnichy bolely ručičky, zrovna jako nás při diktátech. Úleva přišla až s vynálezem knihtisku. Také nás seznámila s výrobou inkoustů a barev a s prací iluminátorů, kteří ke knížkám kreslili obrázky a ozdobné iniciály. Nejvíce se nám ale líbila dílna, kde jsme si sami mohli vyrobit vlastní barvy. Na chvíli jsme se proměnili ve skutečné alchymisty a iluminátory a z přírodních barev a arabské gumy jsme zkoušeli míchat různé odstíny. Když byly barvy připravené, zkoušeli jsme si u prastarých písařských stolů husím brkem překreslovat různé obrázky. Někteří z nás také zkoušeli napodobit staré písmo, které se tomu dnešnímu ovšem podobá jenom velmi málo. S úlevou jsme si říkali, že je strašně fajn, že máme písmo jednoduché a můžeme psát klasickým perem s náplní inkoustu v uzavřené tubičce. Dřívější pisatelé to neměli vůbec jednoduché. Protože bylo krásné počasí, prohlédli jsme si také rozlehlé klášterní zahrady, kde nás nejvíce okouzlil kuželník z 19. století. A my si mysleli, že bowling je vynález naší doby … to určitě. Také nás zaujala klášterní kavárna, kde jsme si mohli nakoupit suvenýry na památku a drobné dárečky pro rodiče, babičky a dědečky nebo sourozence. Protože jsme ještě měli čas, vydali jsme se ke dřevěnému kostelíku Panny Marie ke hřbitovu. Tento kostelík je unikátní tím, že je to nejstarší celodřevěný kostel ve střední Evropě. Pak už jsme pospíchali na vlak a těšili se domů. Na nádraží nás už čekali rodiče a my jsme se rozeběhli domů. Ale už se zase těšíme na další cesty.

 

text a foto: Mgr. Kyselicová Jana, třídní učitelka 4. B a RNDr. Teichman Jiří, garant akce

 

 

 

 

 

 

 

 

Reakce a postřehy žáků:

  • Moc se mi to líbilo. Nejdříve jsem moc nechtěla pitvat, ale pak jsem se osmělila a začalo mě to bavit. Chtěla bych dělat něco podobného. ELIŠKA
  • Na začátku se mi do toho nechtělo. Po chvilce mi paní vychovatelka Petra vysvětlila a byla to legrace. KUBA
  • Díval jsem se na pitvu prasečího srdce z dálky. LÍDA, TÝNA
  • Pitva mě bavila, paní vychovávatelka nám srdce popsala a ukázala nám, jak funguje. DAVID
  • Super! Pitva 5. třídě! ANEŽKA
  • Ze začátku jsem na srdce nechtěla sahat, ale po chvilce jsem sáhla a začala krájet, pitvat.TERKA
  • Bylo to super. Pitvání jsem si užil a pracoval společně s Jonášem. DOMINIK
  • S Davidem jsme pitvali prasečí srdce.Líbilo se mi to. ADAM
  • Bylo to zajímavé a hodně mě to bavilo, když nám ukazovali, co se všechno v srdci nachází. TOBÍK
  • Pitvání srdce bylo úžasné, viděli jsme aortu, svaly, chlopně. Pitvu jsme dělali společně s Tobíkem. DOMČA
  • S holkami jsme se střídaly u pitvání srdce, bylo to fajn. Děkuji, že jsme si to mohli všichni vyzkoušet. ŠÁRKA

 

Děkuji paní vychovatelce Kreibichové Petře za skvěle  připravenou hodinu pro žáky  5. B. Žáci se dozvěděli, jak srdce pracuje, čím je podobné lidskému a čím se odlišuje a jak vypadá zevnitř. Bylo to obrovský zážitek a zkušenost. Myslím si, že je to naše první, ale ne poslední pitva.

 

text: Mgr. Kyselicová Jana

V úterý, 26. 11. 20119, jsme měli ve třídě a mimo ní sportovní den. Cvičili jsme jógu, cvičení na relaxační hudbu a pak naše kroky vedly do SVČ.

 

text a foto: Mgr. Kyselicová Jana, třídní učitelka 4. B

Back to top