Třída 8.C

V hodinách chemie jsme se učili, jak se vyrábí pitná voda. V pátek 24. 3. 2023 jsme se vypravili do úpravny vody v Temném Dole (Horní Maršov), která zásobuje pitnou vodou Trutnov a okolní obce. Úpravna vody slouží k výrobě pitné vody ze surové vody odebrané z vodního zdroje. Nejprve dochází k usazování vody. Do vody se přidává koagulátor usnadňující srážení vloček odpadu. Voda je následně filtrována aktivním uhlím a jemným pískem a dále dezinfikována ozónem, UV zářením a chlorem.

Odkaz na fotogalerii ZDE.

text a foto: Mgr. Voplatková Petra, učitelka chemie

Žáci sedmých tříd pracovali v průběhu února a března 2023 na úkolu, který se týkal krystalizace nasyceného roztoku chloridu sodného (kuchyňské soli). Krystalizace je schopnost látek vylučovat se z roztoků v podobě krystalů. Žáci si připravili nasycený roztok chloridu sodného, tento roztok následně postavili v otevřené sklenici na bezpečné místo a nechali volně odpařovat kapalinu. V průměru po dobu cca dvaceti dnů žáci zaznamenávali (popis + fotografie), jak se kapalina odpařuje a sůl krystalizuje. Výsledky svého pozorování následně uložili do kurzu chemie v Classroomu. Některé práce byly velmi zdařilé.

text a foto: Mgr. Voplatková Petra, učitelka chemie

Při hodině fyziky, v pondělí 13. 3 2023, jsme si vyzkoušeli, jak funguje model ponorky a „karteziánský potápěč“ (např. kapátko). Zmáčknutím láhve dojde ke zvýšení tlaku v kapalině, do kapátka se nasaje voda – kapátko klesá ke dnu láhve. Snížením tlaku se ustaví původní stav, vzduch vytlačí vodu z kapátka - kapátko stoupá. Ponorka se potopí, když do ní nateče voda a její průměrná hustota se zvětší. Pokud se do ponorky dostane vzduch, její průměrná hustota bude menší než hustota okolní vody a ponorka bude plovat.

Odkaz na fotogalerii ZDE.

text a foto: Mgr. Voplatková Petra, učitelka fyziky

Ve čtvrtek 16. 3. 2023 jsme navštívili SVČ v Trutnově.  Programovou náplň tvořily dva bloky, z nichž jeden byl zaměřený na problematiku prevence závislostního chování. Druhým blokem byla kooperativní hra pro uvědomění si výhod spolupráce v kolektivu.

Na začátku bloku, který pracoval se závislostním chováním, žáci vyjadřovali své pocity ze stísněného prostoru. Dále byly žákům nabídnuty zajímavé zážitky a zkušenosti „zdarma“. Většina dětí by tuto nabídku přijala. Jen málokdo byl proti. Na konci programového bloku žáci odhalili, že takovéto lákavé nabídky bývají obvykle podvodem s následným vydíráním. Tento program metodou dramatické výchovy upozornil na problematiku závislostí.      

Druhý programový blok byl zaměřen na spolupráci v kolektivu. Po splnění sportovních úkolů skupiny žáků dostávaly barevné žetony (magnety). Žetony měly skupiny složit tak, aby získaly co nejvíce bodů. Některé skupiny pochopily, že pro zisk více bodů je výhodnější vzájemná spolupráce. Jiné skupiny princip hry pochopily až při konečné reflexi.

Den ve SVČ jsme si velmi užili.

Odkaz na fotogalerii ZDE.

text a foto: Mgr. Voplatková Petra, třídní učitelka 7. C

V úterý 28. 2. 2023 přinesla Štěpánka do školy zakrslého králíka jménem Black. Zakrslý králík je forma králíka domácího. Štěpánčin králík je starý 2,5 roku. Dozvěděli jsme se, že pro chov je důležitá velikost klece, a že klec by měla být umístěna na klidném místě bez průvanu a přímého slunce. Potravu tvoří především seno, zelenina a granule. 

Odkaz na fotogalerii ZDE.

text a foto: Mgr. Voplatková Petra, učitelka přírodopisu

Back to top