Třídy

V hodinách chemie jsme se učili, jak se vyrábí pitná voda. Ve středu 22. 3. 2023 jsme se vypravili do úpravny vody v Temném Dole (Horní Maršov), která zásobuje pitnou vodou Trutnov a okolní obce. Úpravna vody slouží k výrobě pitné vody ze surové vody odebrané z vodního zdroje. Nejprve dochází k usazování vody. Do vody se přidává koagulátor usnadňující srážení vloček odpadu. Voda je následně filtrována aktivním uhlím a jemným pískem a dále dezinfikována ozónem, UV zářením a chlorem.

Odkaz na fotogalerii ZDE.

text a foto: Mgr. Voplatková Petra, učitelka chemie

Žáci sedmých tříd pracovali v průběhu února a března 2023 na úkolu, který se týkal krystalizace nasyceného roztoku chloridu sodného (kuchyňské soli). Krystalizace je schopnost látek vylučovat se z roztoků v podobě krystalů. Žáci si připravili nasycený roztok chloridu sodného, tento roztok následně postavili v otevřené sklenici na bezpečné místo a nechali volně odpařovat kapalinu. V průměru po dobu cca dvaceti dnů žáci zaznamenávali (popis + fotografie), jak se kapalina odpařuje a sůl krystalizuje. Výsledky svého pozorování následně uložili do kurzu chemie v Classroomu. Některé práce byly velmi zdařilé.

text a foto: Mgr. Voplatková Petra, učitelka chemie

V pátek 16. 3. 2023 nám při hodině chemie Jirka předvedl chromatografii na křídě. Na křídu namaloval proužek fixem a křídu postavil do misky s vodou. Křída postupně nasávala vodu a unášela s sebou složky barviva. Každá složka má kromě jiné barvy také jinou hmotnost. Lehčí barviva vzlínají výše než těžší barviva. Na křídě jsme následně pozorovali jednotlivé barevné složky.

text a foto: Mgr. Voplatková Petra, učitelka chemie

A vezmeme-li jablka tři, mělo by to platit trojnásobně. Anebo k nim přidáme mouku, máslo, cukr a podle anglického receptu upečeme jablečný drobenkový koláč. Stejně jako angličtináři ze 7. B, kteří si na výsledku náramně pochutnali. Nezkusíte to také?

Odkaz na fotogalerii ZDE.

text a foto: paní Drygalská Naďa, učitelka Aj

Při hodině chemie jsme si vyzkoušeli, jak změřit veličiny důležité pro výpočet hustoty. Těleso z pevné, stejnorodé látky jsme zvážili. Následně jsme vybrali vhodný odměrný válec a zapsali objem vody. Do odměrného válce s vodou jsme ponořili pevné těleso a zjistili objem vody s tělesem. Z rozdílu těchto objemů jsme vypočítali objem tělesa. Hmotnost a objem tělesa jsme dosadili do vzorce pro výpočet hustoty a vypočítali hustotu pevné látky v g/cm3 a kg/m3.

Odkaz na fotogalerii ZDE.

text a foto: Mgr. Voplatková Petra, učitelka chemie

Minulý týden uspořádali žáci ze 7. B dvě anglická interaktivní divadelní představení s názvem Stone Soup - Kamenná polévka, na která pozvali mladší spolužáky z tříd 3. A a 3. B. Příběh o tulákovi, který přelstil starou lakomou ženu, děti nejen pobavil, ale také otestoval jejich schopnost se do vystoupení v angličtině zapojit. Děkujeme za návštěvu a těšíme se zase příště.

Odkaz na fotogalerii ZDE.

text a foto: paní Drygalská Naďa, učitelka Aj

 

 

 

 

 

 

 

 

Reakce a postřehy žáků:

  • Moc se mi to líbilo. Nejdříve jsem moc nechtěla pitvat, ale pak jsem se osmělila a začalo mě to bavit. Chtěla bych dělat něco podobného. ELIŠKA
  • Na začátku se mi do toho nechtělo. Po chvilce mi paní vychovatelka Petra vysvětlila a byla to legrace. KUBA
  • Díval jsem se na pitvu prasečího srdce z dálky. LÍDA, TÝNA
  • Pitva mě bavila, paní vychovávatelka nám srdce popsala a ukázala nám, jak funguje. DAVID
  • Super! Pitva 5. třídě! ANEŽKA
  • Ze začátku jsem na srdce nechtěla sahat, ale po chvilce jsem sáhla a začala krájet, pitvat.TERKA
  • Bylo to super. Pitvání jsem si užil a pracoval společně s Jonášem. DOMINIK
  • S Davidem jsme pitvali prasečí srdce.Líbilo se mi to. ADAM
  • Bylo to zajímavé a hodně mě to bavilo, když nám ukazovali, co se všechno v srdci nachází. TOBÍK
  • Pitvání srdce bylo úžasné, viděli jsme aortu, svaly, chlopně. Pitvu jsme dělali společně s Tobíkem. DOMČA
  • S holkami jsme se střídaly u pitvání srdce, bylo to fajn. Děkuji, že jsme si to mohli všichni vyzkoušet. ŠÁRKA

 

Děkuji paní vychovatelce Kreibichové Petře za skvěle  připravenou hodinu pro žáky  5. B. Žáci se dozvěděli, jak srdce pracuje, čím je podobné lidskému a čím se odlišuje a jak vypadá zevnitř. Bylo to obrovský zážitek a zkušenost. Myslím si, že je to naše první, ale ne poslední pitva.

 

text: Mgr. Kyselicová Jana

Back to top